W dniu 13 października 2021 r. odbyło się uroczyste otwarcie Centrum silników wolnoobrotowych firmy Winterthur Gas & Diesel (WinGD) na Wydziale Mechanicznym Akademii Morskiej w Szczecinie.
Na uroczystości obecni byli przedstawiciele firmy WinGD: Konrad Räss, Head Customer Operation Support oraz Grzegorz Sudwoj, General Manager Customer Training Operations.
Po ceremonii otwarcia goście z firmy WinGD udali się na seminarium zorganizowane przez Dziekana Wydziału Mechanicznego Akademii Morskiej w Szczecinie, podczas którego Konrad Räss wygłosił dla społeczności akademickiej AMS wykład pt.: „Piston Running & Lubrication Basics”.
Otwarcie Centrum stanowi zwieńczenie dotychczasowej, ponad 10-letniej współpracy z ośrodkiem konstrukcyjnym silników wolnoobrotowych zlokalizowanym w Winterthur w Szwajcarii.
Po ceremonii otwarcia goście z firmy WinGD udali się na seminarium zorganizowane przez Dziekana Wydziału Mechanicznego Akademii Morskiej w Szczecinie, podczas którego Konrad Räss wygłosił dla społeczności akademickiej AMS wykład pt.: „Piston Running & Lubrication Basics”.
Otwarcie Centrum stanowi zwieńczenie dotychczasowej, ponad 10-letniej współpracy z ośrodkiem konstrukcyjnym silników wolnoobrotowych zlokalizowanym w Winterthur w Szwajcarii.
O firmie WinGD
WinGD swój rodowód wywodzi z działającej od 1834 r. w Winterthur w Szwajcarii Sulzer Brothers Ltd. pozniej New Sulzer Diesel (1990), zajmującej się m.in produkcją silników wysokoprężnych. Silniki w fabryce w Winterthur produkowano w latach 1903 - 1986. Po tym okresie w Winterthurze pozostało centrum koordynacyjno-projektowe udzielające licencji fabrykom rozrzuconym po całym świecie. W listopadzie 1990 r. firma Sulzer wyodrębniła dział silników wysokoprężnych tworząc firmę New Sulzer Diesel Ltd, która to w kwietniu 1997 roku połączyła się z firmą Wärtsilä Diesel Oy, tworząc Wärtsilä NSD Corporation, która później przekształciła się w Wärtsilä Corporation.
Szwajcarski oddział firmy Wärtsilä w roku 2015 został połączony z China State Shipbuilding Corporation (CSSC) i przemianowany na Winterthur Gas & Diesel Ltd. (WinGD). Od 2016 roku po przeniesieniu reszty udziałów WinGD stało się 100% własnością CSSC, a marka silnika została zmieniona z „Wärtsilä” na „WinGD”. Dzisiaj WinGD wspiera swoje silniki najnowocześniejszymi technologiami cyfrowymi, szkoleniami i usługami gwarancyjnymi.
Wolnoobrotowe silniki wodzikowe - krótka historia
Historycznie rzecz ujmując wolnoobrotowe silniki wodzikowe służące do napędu statków powstawały z projektów opracowanych w dwóch głównych kręgach projektowych. Z jednej strony stanowiły one rozwiązania projektowane przez firmę Sulzer oraz kontynuujące jej tradycje firmy Wärtsilä Switzerland Ltd. oraz WinGD. Z drugiej strony istnieją rozwiązania zapoczątkowane w firmie Burmeister & Wain, a kontynuowane obecnie przez firmę MAN Energy Solutions. Istnieją również firmy promujące własne rozwiązania, jednak przejmowane są one najczęściej z biegiem czasu przez dwóch głównych graczy lub decydują się one na równoległą produkcję silników na podstawie licencji. WinGD jest zatem istotnym graczem na rynku konstruktorów silników wolnoobrotowych, posiadając długoletnią historię oraz potencjał w produkcji nowoczesnych silników okrętowych.
O Centrum silników wolnoobrotowycxh firmy WinGD
Akademia Morska w Szczecinie w nowo otwartym Centrum prowadzić będzie we współpracy z SDKO szkolenia eksploatatorów silników wolnoobrotowych produkowanych na licencji WinGD zasilanych zarówno paliwami ciekłymi, jak i gazowymi (np. LNG). Nowo powstałe centrum dysponuje wsparciem oraz aktualizowanymi na bieżąco materiałami dydaktycznymi w ramach współpracy z projektantem silników. Podczas zajęć wykorzystywane będą zarówno materiały dydaktyczne zawierające informacje o najnowszych rozwiązaniach stosowanych w silnikach WinGD, jak i symulatory zawierające dokładne modele z zakresu obsługi silników. Centrum prowadzić będzie kursyz zakresu wiedzy teoretycznej, jak i zaawansowane kurs obsługi ukierunkowane na dwa najbardziej rozpowszechnione w silnikach RT-flex, X- oraz X-DF systemy sterowania WECS9520 oraz UNIC. W najblizszym czasie oferta to zostanie poszerzona o najnowszy system sterowania WiCE, system zdalnego monitoringu silnikow WiDE oraz inne systemy wprowadzane na rynek.