Praktyki Wyciąg z wymagań dotyczących możliwości ubiegania się o świadectwa i dyplomy STCW przez studentów WM Politechniki Morskiej w Szczecinie – stan prawny: grudzień 2020
Świadectwa i dyplomy w Dziale Maszynowym w specjalności mechanicznej
W związku z wejściem w życie ostatniej aktualizacji przepisów dotyczących wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich, poniżej zamieszczone zostają najczęściej stosowane wytyczne dotyczące ubiegania się o dyplomy i świadectwa wskazane przepisami konwencji STCW.
źródło:
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich (Dz.U. z dnia 27 kwietnia 2018 r., poz. 802) zwanego dalej Rozporządzeniem
oraz
Ustawa o bezpieczeństwie morskim z dnia 18 sierpnia 2011 r. z późn. zm. (Dz.U. z dnia 23 stycznia 2018 r., poz. 181) zwanej dalej Ustawą.
2020.12.12
Do uzyskania świadectwa młodszego motorzysty wymagane jest (par. 19 Rozporządzenia):
posiadanie świadectw przeszkoleń w zakresie:
- indywidualnych technik ratunkowych;
- ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego;
- elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej;
- bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej.
Do uzyskania świadectwa motorzysty wachtowego wymagane jest (par. 20 Rozporządzenia):
- ukończenie co najmniej pierwszego roku studiów w MJE typu A lub MJE typu B kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej wskazanej w certyfikacie uznania, posiadanie zaświadczenia potwierdzającego ukończenie programu szkolenia na poziomie pomocniczym wydanego przez MJE* oraz posiadanie 2-miesięcznej praktyki pływania na statku morskim w dziale maszynowym [...].
- Za równoważne z ukończeniem szkolenia na poziomie pomocniczym w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej uznaje się ukończenie studiów wyższych na kierunkach związanych z kształceniem w zakresie mechaniki i budowy maszyn lub automatyki i robotyki.
* Posiadanie zaświadczenia o ukończeniu programu szkolenia na poziomie pomocniczym [...] nie dotyczy osób, które rozpoczęły to szkolenie przed dniem 25 listopada 2015 r. (par. 110 Rozporządzenia).
Do uzyskania dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej wymagane jest (par. 49 Rozporządzenia):
- posiadanie świadectw przeszkoleń w zakresie indywidualnych technik ratunkowych, ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego, elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej, bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, udzielania pierwszej pomocy medycznej, dowodzenia siłownia okrętową, świadectwa ratownika oraz:
- ukończenie studiów w MJE typu A lub MJE typu B lub nauki w MJE typu C kształcących co najmniej na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej wskazanej w certyfikacie uznania**, odbycie nadzorowanego 12-miesięcznego połączonego szkolenia umiejętności warsztatowych i praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej, potwierdzonego w wydanym przez MJE zaświadczeniu o zaliczeniu książki praktyk, w tym co najmniej 6-miesięcznej praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej oraz zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej w żegludze międzynarodowej(patrz odnośnik dotyczący egzaminu dyplomowego) albo
- posiadanie dyplomu oficera elektroautomatyka okrętowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej ...albo…
- odbycie 36-miesięcznego połączonego szkolenia umiejętności warsztatowych i praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej…
- Praktyka pływania [...] powinna obejmować udokumentowany w książce praktyk okres pełnienia obowiązków wachtowych w maszynowni pod nadzorem starszego mechanika albo oficera mechanika wachtowego przez co najmniej 6 miesięcy. [...]
- W przypadku braku zaświadczenia [...] wymagane jest odbycie 36-miesięcznego połączonego szkolenia umiejętności warsztatowych oraz praktyki pływania na statkach morskich w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej, z czego nie mniej niż 30 miesięcy praktyki pływania, w tym co najmniej 12 miesięcy praktyki pływania na statkach o mocy maszyn głównych 750 kw i powyżej i 12 miesięcy praktyki pływania na statkach morskich o mocy maszyn głównych 400 kW i powyżej.
- Przy ubieganiu się o dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej szkolenie umiejętności warsztatowych [...] może być realizowane jako praktyka przy budowie, naprawie lub obsłudze maszyn okrętowych w stoczniach, zakładach produkcyjnych, warsztatach mechanicznych, na stacjonarnych platformach morskich lub na statkach bez własnego napędu w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy.
** Zgodnie z Certyfikatem Uznania nr 7/2020 z dnia 28.09.2020 r. (źródło…) Akademia Morska w Szczecinie ma uznanie do prowadzenia szkoleń kwalifikacyjnych na poziomie operacyjnym i poziomie zarządzania w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej na Wydziale Mechanicznym na kierunku mechanika i budowa maszyn w specjalności: eksploatacja siłowni okrętowych, [...] diagnostyka i remonty maszyn i urządzeń okrętowych, [...] realizowanych jako studia stacjonarne i niestacjonarne I stopnia [...], oraz zaliczania nadzorowanych praktyk morskich w wymiarze 12 miesięcy w procesie kształcenia w okresie nie dłuższym niż 2 lata od daty zdania egzaminu dyplomowego i nie później niż 7 lat od daty rozpoczęcia studiów, przy czym warunek dotyczący rozpoczęcia studiów nie dotyczy studentów, którzy rozpoczęli studia od roku akademickiego 2009/2010, natomiast warunek dotyczący okresu od zdania egzaminu dyplomowego dla studentów kontynuujących bezpośrednio naukę na studiach II stopnia liczy się od daty zdania egzaminu dyplomowego na tych studiach.
- Każdy członek załogi statku jest obowiązany posiadać świadectwa przeszkoleń w zakresie (par. 69 Rozporządzenia):
- ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego;
- elementarnych zasad udzielania pierwszej pomocy medycznej;
- bezpieczeństwa własnego i odpowiedzialności wspólnej;
- problematyki ochrony na statku;
- indywidualnych technik ratunkowych.
- Każdy członek załogi, któremu wyznaczono na statku obowiązki w zakresie ochrony, jest obowiązany posiadać świadectwo przeszkolenia dla członków załóg z przydzielonymi obowiązkami w zakresie ochrony (par. 71 Rozporządzenia).
- Każdy członek załogi wyznaczony do kierowania zbiorczym środkiem ratunkowym jest obowiązany posiadać świadectwo ratownika (par. 74 Rozporządzenia).
- Przed dopuszczeniem do pracy na statku każdy nowozaokrętowany członek załogi powinien ukończyć nadzorowane przez wyznaczonego oficera szkolenia dotyczące zapoznania się ze statkiem w odniesieniu do wykonywanych obowiązków w zakresie zagadnień związanych z ochroną i bezpieczeństwem statku, ochroną przeciwpożarową, obsługa urządzeń i wyposażenia, szczegółowych procedur wachtowych, zapobieganiem zanieczyszczeniu morza, bezpieczeństwem i higieną pracy. [...] Każdy członek załogi realizujący program szkolenia objętego książką praktyk powinien być nadzorowany przez wyznaczonego oficera (par. 78 Rozporządzenia).
- Dowodem odbycia wymaganej praktyki pływania jest wpis w książeczce żeglarskiej (par. 93 Rozporządzenia).
- Praktykę pływania na statkach morskich obsługiwanych przez kolejno wymieniające się załogi lub części załóg, jeżeli po każdym – nie dłuższym niż 6 tygodni – nieprzerwanym okresie pracy pracownikowi zapewnia się co najmniej równy okres wolnego od pracy pobytu na lądzie [...]. Praktykę pływania zalicza się w stosunku 1 miesiąc pływania za 1 miesiąc wymaganej praktyki, jeżeli wpisy w książeczce żeglarskiej albo w zaświadczeniu [...] poświadczają wyłączny pobyt marynarza na statku w morzu (par. 94 Rozporządzenia).
Obowiązek zdania egzaminu kwalifikacyjnego na poziomie operacyjnym przed Centralną Morską Komisją Egzaminacyjną nie dotyczy osób posiadających dyplom ukończenia studiów wyższych w uczelniach [...] na kierunkach i w specjalnościach wskazanych w certyfikacie uznania [...] potwierdzający uzyskanie zakładanych efektów kształcenia, jeżeli egzamin dyplomowy spełnia warunki do uznania go za równoważny z egzaminem kwalifikacyjnym na poziomie operacyjnym (Art. 64. Ustawy).
Absolwenci MJE typu A lub MJE typu B, którzy przed dniem 1 stycznia 2012 r. ukończyli studia na poziomie operacyjnym w żegludze międzynarodowej na kierunku i w specjalności uznanej przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, mogą ukończyć szkolenie dla absolwentów na poziomie zarządzania w żegludze międzynarodowej jako równoważne z ukończeniem szkolenia na poziomie zarządzania w żegludze międzynarodowej (par. 108 ust. 3 Rozporządzenia).
Dyplom ukończenia studiów wyższych w uczelniach, [...] na kierunkach i w specjalnościach wskazanych w certyfikacie uznania, [...] potwierdzający ukończenie szkolenia na poziomie operacyjnym lub na poziomie zarządzania, uznaje się za zaświadczenie o ukończeniu takiego szkolenia, ważne przez okres 7 lat od dnia ukończenia tych studiów (art. 71 ust. 2b Ustawy).