Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM
Logo Wydzialu
Wydział Mechaniczny Politechniki Morskiej w Szczecinie

Unia Europejska

Laboratoria Laboratorium Symulatora Siłowni Okrętowych

Symulator Siłowni Okrętowej uruchomiony na Wydziale Mechanicznym Politechniki Morskiej w Szczecinie w 2020 roku mależy do narzędzi dydaktycznych najnowszej generacji. Stanowi on kontynuację wykorzystania symulatorów w procesie dydaktycznym zapoczątkowaną w 1981 roku symulatorem firmy NorControl (obecnie: Kongsberg) w obiekcie dydaktycznym przy ul. Wały Chrobrego 1-2. Który podlegał sukcesywnym modernizacjom. Przenosiny Wydziału do nowego obiektu dydaktycznego oraz ustawiczne unowocześnianie technologii wykorzystywanych w instalowanych na statkach urządzeniach energetycznych stały się impulsem do zakupienia kolejnego symulatora pozwalającego na poszerzenie możliwości dudaktycznych symulatora wcześniej posiadanego. Nowy symulator wypełniając aktualne wymogi międzynarodowe jest narzędziem szkoleniowym, które umożliwia przekazywanie studentom wiedzy na najwyższym poziomie zawodowym.
Producentem symulatora jest światowy lider – firma Kongsberg, która jest jednocześnie czołowym dostawcą technologii w dziedzinie automatyki okrętowej. Wszystkie symulatory firmy Kongsberg spełniają wymagania STCW. Co więcej, każda wersja eksploatacyjna siłowni zamodelowana w symulatorach ww. firmy uzyskała certyfikat zgodności Towarzystwa Klasyfikacyjnego DNV GL jako symulator klasy A oparty na najnowszych standardach certyfikacji DNV GL.

Symulator jest wyposażony w oprogramowanie umożliwiające symulację pracy urządzeń siłowni właściwych dla dwóch typów statków handlowych:
  • kontenerowca typu Pana-max o pojemności 4200 TEU (będący podstawowym obiektem symulatora operacyjnego), który jest napędzany elektronicznie sterowanym wolnoobrotowym silnikiem Wärtsilä 12RT-flex82C o mocy 54 240 kW przy 102 obr./min.
  • zbiornikowca typu Suezmax Crude Oil Carrier o nośności 152 000 DWT napędzany nowoczesnym, elektronicznie sterowanym wolonobrotowym silnikiem MAN 6S70ME-C o nominalnej mocy 18 660 kW przy 91 obr./min.

Symulator operacyjny (Full-Mission ERS):

  • pomieszczenie centrali manewrowo-kontrolnej - ECR (Engine Control Room),
  • pomieszczenie siłowni (Engine room),
  • pomieszczenie awaryjnego zespołu prądotwórczego (Emergency Diesel Generator).
Symulowanym statkiem jest kontenerowiec typu Panamax o pojemności 4200 TEU, w tym 600 kontenerów chłodzonych, który jest napędzany wolnoobrotowym silnikiem Wärtsilä 12RT-flex 82C o mocy 54240 kW przy 102 obr./min. Elektrownia statku składa się z trzech zespołów prądotwórczych napędzanych silnikami tłokowymi, prądnicy wałowej, prądnicy napędzanej turbiną parową i awaryjnego zespołu prądotwórczego. Silniki napędu głównego i pomocnicze zasilane paliwami pozostałościowymi oraz pomocnicze spełniają wymogi IMO w zakresie emisji spalin (Tier II) oraz ECA (Emission Control Area). Główny układ napędowy statku jest wyposażony w układ automatyki i sterowania silnika napędu głównego oraz sterowanie lokalne i zdalne obciążeniem silnika (Wärtsilä – RT-flex). Silnik główny wyposażono w system obróbki spalin (j. ang. EGCS Exhaust Gas Cleaning System).
Symulator operacyjny – Engine Control Room (Centrala Manewrowo-Kontrolna). Widok na GTR (główna tablica rozdzielcza) oraz stanowisko manewrowe silnika głównego
Symulator operacyjny – Engine Control Room - Centrala Manewrowo-Kontrolna
Stanowisko manewrowe głównego układu napędowego statku (zdjęcie w poprzednim akapicie) oraz widok na GTR - Główną Tablicę Rozdzielczą (zdjęcie powyżej).
 
Stanowisko manewrowe silnika głównego oraz zarządzania elektrownią okrętową.
Student Wydziału Mechanicznego Politechniki Morskiej przy Module BigView
Moduł BigView – czyli siłownia "w pigułce"
 

Symulator graficzny:

Ta część symulatora jest przeznaczona do indywidulanego szkolenia i nauki, gdzie każdy student lub inżynier mechanik samodzielnie realizuje zadania eksploatacyjne, takie jak:
  • przygotowania statku – siłowni do ruchu,
  • manewrowanie w porcie i na pełnym morzu.
  • jazda morska – pływanie w różnych warunkach pogodowych i odmiennych strefach klimatycznych,
  • zatrzymywanie pracy silników i postój w porcie lub na kotwicy,
  • uruchamianie i utrzymywanie w ruchu systemów siłowni oraz instalacji okrętowych,
  • sytuacje awaryjne, diagnozowanie zakłóceń w pracy siłowni, urządzeń lub inne wypadki statku.
Na wyposażeniu symulatora znajduje się obecnie 10 stanowisk do nauki indywidualnej. Natomiast cały symulator jest obsługiwany i nadzorowany zdalnie podczas zajęć przez zespół doświadczonych nauczycieli – instruktorów, z wieloletnią praktyką morską.

Stanowisko manewrowe silnika głównego oraz zarządzania elektrownią okrętową.
Stanowiska
symulatora graficznego wykorzystywane podczas nauki indywidualnej
Autor: Website Administrator

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę